Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Obraz Ruska v učebních souborech pro výuku ruštiny na středních školách a jeho reflexe žáky
Bejlková, Kristýna
Tato diplomová práce pojednává o prezentování ruské kultury a reálií v učebních souborech určených pro výuku ruského jazyka na českých středních školách. Teoretická část práce se zabývá postavením ruského jazyka ve světě a historií jeho výuky v České republice, uvádí kurikulární dokumenty. Prostor je zde věnován také významu učebního souboru v procesu učení se cizímu jazyku a uvádí současné učebnice ruštiny, které zkoumá z pohledu výuky reálií a nabývání komunikační kompetence. Praktická část práce analyzuje učební soubory Радуга по-новому, Снова Класс! a Твой шанс a nabízí kompletní přehled zastoupení reálií v učebnicích. Hlavním cílem této práce je srovnat obraz Ruské federace ve zvolených učebních souborech se skutečnými znalostmi žáků středních škol. Provedený výzkum ukazuje, že znalosti žáků se výrazně neliší v rámci jednotlivých druhů středních škol ani užívaných učebních souborů. Převážně z většiny dotázaní uvedli, že jejich učební soubor poskytuje dostatek informací týkající se reálií, avšak i přes tento fakt jejich znalosti nejsou velké. Dále bylo zjištěno, že kromě učebních souborů výrazně ovlivňují žáky také mezipředmětové vztahy, stereotypy všeobecně rozšířené v české společnosti a činnosti spojené s jejich volnočasovými aktivitami. KLÍČOVÁ SLOVA Rusko, reálie, kultura, výuka ruštiny,...
Obraz Ruska v učebních souborech pro výuku ruštiny na středních školách a jeho reflexe žáky
Bejlková, Kristýna ; Rozboudová, Lenka (vedoucí práce) ; Vasilyeva, Elena (oponent)
Tato diplomová práce pojednává o prezentování ruské kultury a reálií v učebních souborech určených pro výuku ruského jazyka na českých středních školách. Teoretická část práce se zabývá postavením ruského jazyka ve světě a historií jeho výuky v České republice, uvádí kurikulární dokumenty. Prostor je zde věnován také významu učebního souboru v procesu učení se cizímu jazyku a uvádí současné učebnice ruštiny, které zkoumá z pohledu výuky reálií a nabývání komunikační kompetence. Praktická část práce analyzuje učební soubory Радуга по-новому, Снова Класс! a Твой шанс a nabízí kompletní přehled zastoupení reálií v učebnicích. Hlavním cílem této práce je srovnat obraz Ruské federace ve zvolených učebních souborech se skutečnými znalostmi žáků středních škol. Provedený výzkum ukazuje, že znalosti žáků se výrazně neliší v rámci jednotlivých druhů středních škol ani užívaných učebních souborů. Převážně z většiny dotázaní uvedli, že jejich učební soubor poskytuje dostatek informací týkající se reálií, avšak i přes tento fakt jejich znalosti nejsou velké. Dále bylo zjištěno, že kromě učebních souborů výrazně ovlivňují žáky také mezipředmětové vztahy, stereotypy všeobecně rozšířené v české společnosti a činnosti spojené s jejich volnočasovými aktivitami. KLÍČOVÁ SLOVA Rusko, reálie, kultura, výuka ruštiny,...
Práce se synonymy ve výuce ruského jazyka na střední škole
Kyselá, Šárka ; Rozboudová, Lenka (vedoucí práce) ; Konečný, Jakub (oponent)
Cílem diplomové práce je zhodnotit využívání synonym ve výuce ruského jazyka na střední škole. Teoretická část práce přibližuje z lingvistického (pragmatika, sémantika, stylistika) a lingvodidaktického pohledu problematiku synonym, synonymických řad a ostatních paradigmatických vztahů. V teoretické části je dále přiblížena také problematika slovní zásoby z didaktického hlediska. V praktické části je zhodnocena rozmanitost synonym, používaných v učebních souborech ruského jazyka, jakož i způsoby jejich prezentace a nácviku. V závěrečné části jsou pak navrženy vlastní náměty pro práci se synonymy ve výuce ruštiny na střední škole. KLÍČOVÁ SLOVA: synonyma, synonymické řady, cizí jazyky, slovní zásoba, výuka ruštiny
Morfologická defektivnost jako problém při výuce ruštiny jako mateřštiny a cizího jazyka
Kopcová, Tereza ; Giger, Markus (vedoucí práce) ; Rajnochová, Natalie (oponent)
Práce Morfologická defektivnost jako problém při výuce ruštiny jako mateřštiny a cizího jazyka se zabývá případy expilicitně kodifikované defektivnosti v morfologickém systému spisovné ruštiny. V kapitole věnované slovesům je popsaná problematika defektiviního paradigmatu v 1. osobě singuláru u určité skupiny sloves. Také jsou zde uvedeny ukázky příkladů těchto defektivních tvarů z internetových fór a zmínky o této problematice jak z normativních gramatik, tak z výukových materiálů určeným rodilým mluvčím, a také studentům ruštiny jako cizího jazyka. Kapitola věnovaná podstatným jménům se zabývá neúplným paradigmatem podstatných jmen v genitivu plurálu. Na tuto problematiku je pohlíženo z historického hlediska a opět jsou zde uvedeny příklady z internetových fór, kodifikovaných mluvnic a také jednotlivých učebnic. Kapitola věnovaná přídavným jménům slovesným zkoumá tvoření činných participií budoucího času, která jsou kodifikována jako nenormativní. Příklady z literatur minulých století i současnosti, které je možné nalézt na internetových fórech, nám však ukazují, že se jedná o problematiku v dnešní době velice aktuální. Výsledky dotazníkového šetření jsou shrnuty do samostatné kapitoly, přičemž pozornost je zaměřena na tři hlavní témata, kterým byla v práci věnována detailní pozornost. Průzkumu...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.